Historia

Närmare 100 år med Märtha

Konstruktion 1929

MS Kronprinsessan Märtha byggdes 1929 av Danziger Werft i Polen för Stavanger Steamships Ltd.

Namngivning

Uppkallad efter den svenska kronprinsessan Märtha (1901-1954) av Norge, som gifte sig med norska prinsen Olav V år 1929.

Midnattsexpressen

Användes inledningsvis på midnattsexpressen mellan Sandnes och Bergen, där den konkurrerade med andra fartyg.

Hjältedåd

I juli 1934 räddade kapten Lars Pallesen 553 passagerare från det sjunkande tyska lyxfartyget “Dresden”. Tysklands dåvarande rikskansler uttryckte sitt tack för hjälpen genom ett signerat personligt brev skickat till kaptenen.

Räddningen av Siljeford

År 1935 räddades “Siljeford” och dess besättning på åtta personer och bogserades till Larvik.

På Grund

I december 1939 gick fartyget på grund. Två personer dog och fartyget skadades, men räddades.

Blockadvessel

Under andra världskriget användes det av tyskarna som blockadfartyg under namnet Ryfylke-Norge.

Hej då, ångkraft

Ombyggd med dieseldrivna motorer 1949, som ersatte ångmaskinerna.

På Grund igen

Gick på grund och sjönk 1956. Fartyget reparerades, byggdes om och moderniserades och var redo igen 1958.

Flytande Hotell

Pensionerades 1974 och tjänstgjorde som hotell i Stavanger och Sverige under namnet “Koster”.

Dykning till Kasino

1979 navigerade Märtha till Panama för att användas som moderskepp för dykverksamhet, men ekonomiska problem förde fartyget till Nederländerna – där hon blev ett kasinofartyg ett tag.

Efter Nederländerna flyttades fartyget till Falmouth (England). Efter fortsatta ekonomiska utmaningar lades skeppet ut till försäljning.

Jäderbergs eran

Året 1999 sökte Roger med sina vänner Björn och Jörgen efter ett lämpligt fartyg till den kajplats man fått tilldelad av Stockholms hamnar. De upptäckte ett förfallet, vackert skepp i Falmouth, England.

Familjen Jäderberg gick in och hjälpte till med finansieringen och året efter köpte de skeppet, Kronprinsessan Märtha (då kallad Sport Rover), och bogserade hem det till Stockholm. Tanken var att förvandla det till ett hotell med restaurang och bar. Dottern Sanna, sonen Tim och deras kompisar arbetade stenhårt tillsammans med ägargruppen med att renovera och måla skeppet inför ankomsten till Söder Mälarstrand i Stockholm.

 

Under åren fram till 2010 var hela familjen involverad Tim skötte bokföring, Sanna tog hand om skeppet och dess gäster medan Kapten Thomas blickade ut över Riddarfjärden och visionerade om framtiden.

2013 innebar en nystart när Lancy och hennes son Hill anslöt sig till äventyret ombord. Lancy och Thomas satsade helhjärtat på hotellet och tack vare Lancys energi och kundfokus förvandlades det till ett högt betygsatt hotell med en ökning från 6,4 till 8,6 på Booking.com, vilket gjorde det till ett av Stockholms mest populära hotell bland utländska gäster (och Top 10% i världen på Tripadvisor). Även om Sanna och Tim nu var på land fanns deras starka stöd alltid nära.

Demokrati som fungerar

2014 bestämde den nya majoriteten i Stadshuset att Kronprinssesan Märtha inte passar in i Stadsbilden. Tack vare en väl fungerande demokrati där våra fantastiska stamgäster (tusentals från Södermalm men också många från Kungsholmen och Stockholms andra stadsdelar) uttryckte sitt starka missnöje över beslutet ändrades beslutet. Detta otroliga engagemang tillsammans med den outtröttliga källan av hjälp från Advokat Diana Zetterberg Rogers och gänget på mediebyrån GRW Media – hade Kronprinsessan sannolikt inte legat kvar idag – ett stort TACK till er alla!

 

Värt att nämna är dokumentären “Rädda båten” som togs fram i samband med “övervägandet” som idag har haft hundratusentals visningar. Filmen kan ni se här.

Permanent bygglov

Hösten 2020 bytte Stadsbyggnadskontoret fot och sedan dess har de varit mycket tillmötesgående och samarbetat för en gemensam positiv väg framåt. Detta resulterade i att Stadsbyggnadskontoret Tillsynsenheten tog beslutet om ett permanent bygglov vilket publicerades 2021-04-08 i PoIT (Post- och Inrikes Tidningar). PoIT är ett officiellt kungörelseorgan på Internet.

Ny energi

Nya ägare 2023 och en varsam renovering är i full gång. Då det norska riksantikvariatet och skeppets systerfartyg Rogaland, som ligger i Norge som museibåt, är intresserad utav vad som händer med Kronprinsessan Märtha uppdaterar vi dem kontinuerligt.

Snart 100 år

Märtha byggdes endast 17 år efter att Titanic förliste och firar snart 100 år (2029). Då är Norska och svenska kungaparet inbjudna och vår förhoppning är att även systerfartyget Rogaland då kan komma på besök.

Nästa 100 år

I snart ett kvarts sekel har skeppet utgjort en del av Söder Mälarstrands kaj och otaliga är de gäster som sovit ombord, blivit mätta och förälskat sig i varandra och den vackra utsikten.

 

Målet är att bibehålla och utveckla Märtha’s bidrag till hamnen och dess besökares trivsel i området. Ambitionen är att utveckla Märtha till ett socialt space med restaurang, evenemang, och mötesrum, där människor kan träffas, inspireras och koppla av.

 

Välkommen till en spännande framtid på Märtha – de kommande 100 åren!

Kronprinsessan Märtha var en respekterad medlem av kungafamiljen och tog på sig officiella uppdrag och höll tal – en ovanlighet för kvinnor då.

Hitlers tackbrev till kapten Lars Pallesen från 1934.

Tyskt tackbrev till kapten Lars Pallesen från 1934.

1939 grundstötte och kapsejsade fartyget norr om Stavanger. 1 person dog.

Salongen ombord på MS Kronprinsessan Märtha augusti 1974. Stavanger Maritime Museum. Foto Johannes Østvold.

Märtha hade en kort karriär som bas för dykare i Karibien. Stavanger Maritime Museum. Foto Flite, 1980.

Märtha behövde en kärleksfull hand när hon blev upplagd i Falmouth, England 1996. Stavanger Maritime Museum.
Foto Finn Lien/ Odd Magne Djønne.

Tripadvisor - Travellers choice

Loginn Hotel fick den fina utmärkelsen Travellers’ Choice från Tripadvisor i 2020.

Thomas Jäderberg i ‘Rädda båten’ filmen på YouTube.

September 2023 och det nya fördäcket förbereds för sitt första evenemang.